PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PENGUNJUNG PEMANDIAN AIR PANAS KRAKAL

  • Nauval Afgani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Putra Bangsa
  • Sigit Wibawanto Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Putra Bangsa
Keywords: Reliability, Responsiveness, Assurance, Emphaty, Satisfaction

Abstract

This study aims to examine and analyze the effect of service quality on visitor satisfaction on the tourist attractions of the thermal water bath. The sampling technique used purposive sampling method, this study took a sample of 100 respondents to visitors who first visited Krakal hot spring. The data analysis tool uses the help of a computer application program that is SPSS for windows version 23 which includes the Test of Instrument Validity and Reliability, Classical Assumption Test, Multiple Regression Analysis and Hypothesis Test.

The results of this study indicate that all variables are valid and reliable, there is no multicollinearity, there is no heteroscedasticity and the model meets the assumption of normality. The results of this study show that tangibles variables have a positive and significant effect on the satisfaction of visitors to Krakal PAP, Reliability variables have a positive and significant effect on satisfaction of visitors to Krakatau PAP, the Responsiveness variable has a positive and significant effect on satisfaction of Krakal PAP visitors. Krakal, the Empathy variable has a positive and significant effect on the satisfaction of Krakal PAP visitors, and the five variables also have an effect on the satisfaction of Krakal PAP visitors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alma, Buchari. 2007. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung : Alfabeta.
Ghozali, Imam. 2009. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Edisi keempat. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, Imam. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS19. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.2013. Aplikasi Multivariate dengan Menggunakan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hadi, Sutrisno. 2004. Metode penelitian Administrasi Untuk Ekonomi dan Bisnis. Edisi ke 1. Yogyakarta: BPFE.
Lubis Alfi Syahri, Nur Rahma Andayani. 2017. Pengaruh Kualitas Pelayanan (Service Quality) terhadap Kepuasan Pelanggan PT Sucofindo Batam. Journal of Bussiness Asministration Vol 1, No 2:86-97 e-ISSN:2548-9909.
Lupiyoadi, Rambat dan Hamdani, A. 2008. Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi 2. Jakarta. Salemba Empat.
Paisal. 2013. Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya Vol.11 No.4.
Prakoso Bayu, Nurhadi. 2017. Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Konsumen dalam Memakai Jasa Percetakan Embong Anyar di Gresik.Jurnal Bisnis Indonesia Vol.8, No 1.
Santoso, Singgih. 2000. SPSS Statisitik Parametrik. Jakarta: PT. Elex Media.
Simamora, Bilson. 2004. Riset Pemasaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Suryadharma I Wayan Widya, I Ketut Nurcahya. 2015. Pengaruh Kualitas Pelayanan pada Kepuasan Pelanggan Hotel Bintang Pesona di Denpasar Timur. E-jurnal Manajemen Ununud Vol 4, No 4 930-942 ISSN: 2302-8912.
Sugiono.2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung:Alfabeta.
Tjiptono, Fandy. 1996.Manajemen Jasa.Penerbit Andi, Yogyakarta.
.2005. Strategi Pemasaran. Edisi Pertama. Cetakan Pertama. Yogyakarta:Penerbit Andi Offset.
Umar, Husein. 2000. Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen. PT. Gramedia Pustaka Utama:Jakarta. www.bps.go.id di akses tanggal 15 Desember 2018.
www.kebumenkab.go.id di akses tanggal 29 Februari 2019. www.facebumen.com di akses tanggal 29 Februari 2019.
Yamit, Zulian. 2001. Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. Yogyakarta: Ekonisia.
Published
2019-12-04
How to Cite
Afgani, N., & Wibawanto, S. (2019). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PENGUNJUNG PEMANDIAN AIR PANAS KRAKAL. JIMMBA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(1), 146-156. Retrieved from http://journal.stieputrabangsa.ac.id/index.php/jimmba/article/view/403
Section
Articles