PENGARUH ELECTRONIC WORD OF MOUTH PADA INSTAGRAM TERHADAP KEPUTUSAN BERKUNJUNG (Studi Pada Pengunjung Obyek Wisata Pemandian Air Panas Krakal)

  • Anjas Elin Safitri Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Putra Bangsa
  • Sigit Wibawanto Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Putra Bangsa
Keywords: concern for others, expressing positive feelings, helping the company, latform assistance

Abstract

This study aims to investigate the most influence dimension of the electronic word of mouth the  most influence on the decision to visit. The population of this research was the visitors of Pemandian Air Panas Krakal. The sample of this research was 100 respondens. The sampling technique used is non-probability sampling. Method of collection with a questionnaire. Data analysis using descriptive and statistical analysis. The data processing tool used is SPSS for windows version 21.0. This results of the study indicate that : (1) concern for other has a positive and a significanteffect on visiting decisions , (2) expressing positive feelings has a positive and a significanteffect on visiting decisions, (3) helping the company has a positive and a significant effect on visiting decisions. And (4) platforn assistance no significant effect on visiting decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bilson, Simamora, 2004, Riset Pemasaran, Jakarta, Grandmedia Utama C. Mowen, John dan Michael Minor. 2002. Perilaku Konsumen. Jakarta : Erlangga
Barkatullah, Abdul Halim dan
Teguh Prastyo. 2006. Bisnis Ecommerce (Study Sistem Keamanan dan Hukum di Indonesia). Penerbit pustaka Pelajar. Yogyakarta
Basu Swastha dan T. Hani Handoko, 2000, Manajemen Pemasaran (Analisa Perilaku Konsumen), Yogyakarta : BPFE UGM
Basu Swastha & Irwan. 2005. Manajemen Pemasaran .Modern. Liberty,Yogyakarta
Ghozali, Imam. 2009. “Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS”. Semarang : UNDIP
Hasan, Ali dan Setyaningtyas, Niken Widianti, 2015. Pengaruh Electronic Word of Mouth Pada Media Sosial Facebook Terhadap Keputusan Berkunjung Ke Desa Wisata Nglangeran Gunungkidul. Jurnal Media Wisata, Volume 13 Nomor 1 Mei. Diambil 29 November 2018 dari Google Scholar. Jalilvand, Mohamad Reza and Neda Samiei. 2012. The Effect of Electronic Word of Mouth on Brand Image and Purchase Intention: An empirical study in the automobile industry in Iran. Marketing Intelligence & Planning. Vol, 30 Iss:4
Kotler dan Keller. 2009. Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi ke 13 Jakarta: Erlangga . (2012). Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jakarta: Erlangga Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2007. Manajemen Pemasaran. Edisi kesebelas Belas. Jakarta: PT. Indeks Kelompok Gramedia
Kotler, Philip, 2000, Marketing Management. Edisi Milenium.
Prentice Hall Intl, Inc New Jersey Kotler, Philip and Kevin lane Keller, (2016): Marketing Managemen, 15th Edition New Jersey: Pearson Pretice Hall
Kuncoro, Mudrajad. (2009). Metode Riset Untuk Bisnis dan Ekonomi, Edisi 3. Penerbit Erlangga, Jakarta.
Mustikasari, Ati pada. 2016. “Pengaruh E- WOM Terhadap Keputusan Berkunjung ke tempat wisata di Kota Bandung”. Jurnal Manajemen Indonesia, Volume 16 Nomor 1. Diambil 13 Desember 2018 dari Google Scholar.
Santoso, Singgih, dan Fandy Tjiptono, 2002, Riset Pemasaran : Konsep dan Aplikasinya dengan SPSS, Jakarta : PT Elex Media Computindo Kelompok Grandmedia Sari, Viranti Mustika 2012. Pengaruh Electronic Word of Mouth (Ewom) di Social Media Twitter Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Pada Restoran Holycowsteak). Jakarta : FISIP UI. Diambil 12 Januari 2019 dari Google Sholar
Schiffman, L.G., dan Kanuk, L.L., 1991, Consumer Behavior, London : PrenticeHall International, Inc
Schiffman, Leon dan Leslie Lazar Kanuk. 2008. Perilaku Konsumen, Jakarta: PT. Indeks Solomon, Michael R. 2007, Consumer Behavior: Buying, having, and Being,
7th ed, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
Sugiyono, 2010. Metode Penelitaian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno Hadi, Metodologi Research 2, Andi Offset, Yogyakarta,2004.
Tatik Suryani, Perilaku Konsumen Implikasi Pada Strategi Pemasaran, (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2008),118
Thurau Hennig. 2004. “Electronic WordOf-Mouth via Consumer Opinion Platform:What Motivates Consumer to Articulate Themselves on The Internet”. Vol 18(1), halaman 3852. Diambil 12 Januari 2019 dari Google Scholar .
Published
2019-12-04
How to Cite
Safitri, A., & Wibawanto, S. (2019). PENGARUH ELECTRONIC WORD OF MOUTH PADA INSTAGRAM TERHADAP KEPUTUSAN BERKUNJUNG (Studi Pada Pengunjung Obyek Wisata Pemandian Air Panas Krakal). JIMMBA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(1), 52-64. Retrieved from http://journal.stieputrabangsa.ac.id/index.php/jimmba/article/view/390
Section
Articles